Aerodinamikai egyensly Az els- s hts tengelyek leszort erejnek harmonikus egyenslyi llapota.
Aerodinamikai hatsfok A lehet legnagyobb leszort er a lehetsges legkisebb lgellenlls mellett.
Airbox A motor felett tallhat "kmny". A vezet feje fltt tallhat nylson leveg ramlik e krtbe, melyben - annak specilis bels formja miatt - felgyorsul, s nagyobb hatsfokkal ri el a motor trombita alak szvcsveit. Az airboxot aerodinamikai szempontbl optimlt burkolat fedi.
Alulkormnyzottsg A kanyarba tl nagy sebessggel rkez, vagy tl hamar kigyorstani akar aut ells kerekeinek vezetereje lecskken/megsemmisl. Az aut csszni kezd az els kerekein a kanyar kls ve fel. E jelensg veszlytelenebb, mint a tlkormnyzottsg (lsd a cmszt), de jelents idvesztesget okoz.
Apex A kanyar bels vn elhelyezked fordulsi cscspont. (ejtsd: pex)
Autoklv Egy nagynyoms kemence a karbon rszek kikemnytshez. A kukthoz hasonl mdon ebben "stik" a Formula-1-es autk f alkotelemeit, melyek magas hmrskleten s nagy nyomson rik el vgs szilrdsgukat.
Ballaszt Jrulkos slyok, melyek az ltalban tl knny versenygpet emelik a tmeglimit fl. A kedvezbb slypont kialaktsa miatt az aut aljn helyezik el a ballasztslyokat.
Batman Hajltott aero-elemek az oldaldobozok kzepn, a hts felfggeszts eltt, melyek a wingletek hatst erst(het)ik.
Benzin Optimlt szuper-plusz zemanyag, 99-es, 100-as oktnszmmal. Elnye: magasabb energiasrsg, gyorsabb gs, alacsonyabb fogyaszts.
Biztonsgi ls 1999 ta ktelez. Baleset utn a piltt az lssel egytt lehet kiemelni a monocoque-bl. Az lshj a rntgensugarakat is tereszti.
Blackbox Olyan kszlk, mely az aut minden fizikai mozgst, rezdlst, s a r hat erhatsokat fljegyzi. Klnsen fontos a balesetek analzisnl.
Blistering Angol kifejezs, mely hlyagosodst jelent. E jelensget mg a Goodyear gumik utols veiben ismerhettnk meg igazn. A gumik futfellete rszben felvlik a karkasszrl, hlyagos lesz, s ledobdik - nagyban rontva a tapadst s menetviselkedst. Leggyakrabban extrm aszfalt- s gumihmrskleteknl trtnik.
Box Angol sz, melynek tvoli jelentse garzs, ahol a versenyautkat s a technikai felszerelseket troljk egy teszt, illetve verseny sorn. Minden csapat legalbb hrom boxszal rendelkezik, ahol kett a versenyautt, egy pedig a tartalkautt szolglja ki.
CAD/CAM Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz szmtgp segtsgvel trtn tervezs s gyrts.
Chassis Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionlis, mechanikus kiegsztire utal. rtelmezni magyarul futm-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrny szilrdsgt s a felfggesztsi komponensek viselkedst. Ha j a "sassz": a kocsitest kellen merev, a futm kedvez geometrij, j mechanikus tfogst ad, s jl reagl az tegyenetlensgekre.
Compound A kvalifikci eltt mindenkinek el kell dntenie, milyen keverk gumit hasznl a versenyen. A gumikeverk (compound) lehet lgyabb, vagy kemnyebb. Elbbi jobban tapad, de rvidebb lettartam, utbbi fordtva. Esgumik tetszs szerint vlaszthatk.
Concorde-Agreement A FOCA s FIA kztt kttetett egyezsg, mely a szablyvltozsokat csak kzs egyetrts mellett engedlyezi.
Curbs vagy Kerbs A kanyarok kls s/vagy bels vn tallhat kerkvet- illetve rzkvek.
Deflektor (Barge Boards) Angol sz, mely szlterelt jelent, s a karosszria mellett, az els kerekek mgtt tallhat alkatrszekre utal. Ezek a nagyfellet, hajltott lemezek nyugtatjk meg a kerekek ltal megrvnyeltetett levegt, gy a ht jobb hatsfok lgramot kap.
Differencil A hajtott kerekek kiegyenltmve, mely a kls s a bels ven fordul kerekek fordulatszm-klnbsgeit egyenlti ki. Elektronikusan is vezrelhet, s a kanyarstabilits rdekben alkalmazhatk klnfle differencilzrak. A hinyos szablyok miatt a differencil-kiprgsgtl egysgek kezdenek ttekinthetetlenn, kontrolllhatatlann vlni, arnytalan elnyket biztostva a nagy kltsgvets cscs-csapatoknak.
Diffzor Aerodinamikai vezetelem, mely az aut hts kerekei kztt tallhat. Flemeli s megvezeti az aut alja all rkez levegt; leszortert kelt. Hts szrnnyal kombinlt hatsa leginkbb esben lthat, mikor az autk ltvnyos "kakasfarkat" hznak maguk mgtt.
Dirty air Angolul piszkos leveg, jelentse pedig azokra az ramlsokra, lgrvnyekre vonatkozik, mely a halad aut hta mgtt tallhat. Ez a jelensg a kusza ramlsok miatt (is) cskkenti a htul halad kocsi els szrnynak leszorterejt.
Drive-by-wire Korbban Fly-by-wire throttle; mely a replsbl thzastott kifejezs. Elektronikusan vezrelt gzpedl, ahol a vezet csupn egy potmtert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangszelepeket teht nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zrja.
ECU Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezrli az autt, vagy a motort s trolja a legfontosabb jeleket. Nlkle nem mkdik se vlt, se motor
Fedlzeti kamera Minden aut rendelkezik fedlzeti kamerval, olykor tbbel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az els- s hts szrnyakon stb. helyezik el. Minden perspekvt csupn a digitlis Premiere World csatornn lthatunk, a szoksos kzvettsek megelgszenek eggyel. A kamerk fontos szerepeket kapnak egyes szitucik, balesetek kirtkelsnl.
Fkegyensly Az aut elejre, illetve htuljra hat fkerk viszonya, melyet a versenyz a kormnyrl is llthat. Tiltott viszont a bal s jobb oldali kerekek kztt varilhat fkegyensly.
Fkek A Formula-1-es autk karbontrcss fkrendszerrel rendelkeznek. Ezek zemi hfoka mintegy 600-800 C, s ilyenkor a trcsk ltvnyosan izzanak. Az els s a hts futm kln fkkrre kapcsoldik.
Fkfolt v. lapos folt A magyar versenyzsargonban nem tallhat meg e sz, csupn utalsokknt tallkozhatunk vele. Mikor a versenyz tl nagyot fkez; a gumi lltban csszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor mr nem teljesen kerek a kerk, s a folt vllai elkezdik rzni a kormnyt. Ezek a vibrcik nemcsak kellemetlenek, de idt s pr lert is flemsztenek. Itthoni kifejezsek: "elfkezett kerk", "kocksra fkezett kerk", vagy "szgletesre fkezett kerk".
Felvezet kr A rajt eltti utols kr, melyet a kvalifiklt autk lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzknek egymst, illetve az elttk halad Safety Cart elzni. Akinek indulskor problmja tmad versenyautjval, s nem tud kellen rvid id alatt felzrkzni az elhalad meznyhz, elveszti startpozcijt s knytelen leghtulrl nekivgni a versenynek.
FIA Fdration International de l'Automobile, azaz Nemzetkzi Autsszvetsg. E francia illetsg hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.
FOA A Formula One Administration rvidtse. Az FOA a Formula-1 promcijrt felels SLEC egyik lenyvllalata. A SLEC ismt egy rvidts, mely Bernie Ecclestone felesgnek nevbl, a Slavica Ecclestone-bl szrmazik. E cg (csald) birtokolja a SLEC rszvnyek 25 szzalkt, mg a tbbit a Kirch mdiabirodalom mondhatja magnak.
FOCA A Formula One Constructors Association rvidtse. A Formula-1-es Konstruktrk Szvetsge kpviseli az FIA-vel s FOA-vel szembeni jogokat s elvrsokat.
Formula-1 1947-ben bevezetett fogalom a nagydj-versenyautk definilsra. A korbbi slyformult egy motorformula is kiegszti. Magyarorszg kznyelvben a lehet leghelytelenebbl Forma-1-gy nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szablyzat, definci.
Fldelcskok Kt, fmbl kszl, hajlkony csk, mely a boxoknl kill a fldbl. A boxmegllsnl fljk hajt kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromossgot, gy a tankols biztonsgosabb, szikramentes.
Fggleges hatrolk, vezrskok Az els, illetve a hts szrnyak fggleges hatrollapjai.
Fttakark A nyolcvanas vek elejtl hasznljk az elmelegt takarkat, melyek maximum 90 C-ig ftik fel a gumikat. A kpenyek gy kezdettl fogva jobban tapadnak.
GPDA Az angol Grand Prix Drivers Association rvidtse. A Nagydj-piltk Szvetsge az autk, felszerelsek s plyk biztonsgosabb tteln fradozik, de csak javaslatokat tehet.
Grand Prix Franciul "nagydj". 1906-ban rendeztk meg az els ilyen titulussal rendelkez versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lers Renault nyergben. Az 1236 kilomteres versenytv megttelhez 12 ra 15 percre volt szksge. Az tlagsebessg 101,195 km/h volt.
Grip Ez az angol kifejezs takarja az tfogst, ttartst, melyet egy versenygp generlni kpes. Megklnbztetnk mechanikus s aerodinamikai gripet.
Gumik F szlltk: Bridgestone s Michelin. A "fekete arany" szllti ldkl harcot folytatnak egyms ellen. A szraz plyra val abroncsok ngy hosszanti bordval rendelkeznek, az esgumik tetszleges vzkiszort-rajzolattal. Elrt gumiszlessg: ell 30,5-35,5 cm, htul 36,6-38,0 cm.
HANS Az angol Head and Neck Support kifejezs rvidtse. Egy karbon gallr, melyhez szjakkal csatlakozik a sisak. A szjak megakadlyozzk, hogy a versenyz feje a kormnynak, vagy a cockpitnek tkzzn. 2003-tl ktelez.
Idelis v A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrvidebb vonalvezetse egy kanyarnak, vagy plynak. Clja a legkevesebb idvesztesg elrse fkezskor, s a legkorbbi gzads a legjobb kigyorsts rdekben.
Idmrs Minden aut els tengelyvonalban egy mikrojelad (transzponder) tallhat. Az autt a clvonalon s kt szektorvonalon mrik, az antennk ltal regisztrlt ideredmny pedig automatikusan rdik a szmtgpbe.
Idterv Pntek: 1100-1200, 1300-1400 szabadedzs Szombat: 900-945, 1015-1100 szabadedzs Vasrnap: 4,5 rval a rajt eltt flrs warm-up, rajt ltalban 1400-kor
Intermediate Mints slick, kztes gumitpus flvizes plykhoz, kisebb intenzits eshz. Ha e gumitpust tartsan nem hti vz, felmelegszik s eldurran. Ismt egy magyar mdra megnyomortott kifejezs, melyet itthon intermdiaknt hallhatunk. (Helyes ejtse: intermdiet.)
Jump start Beugrs rajtolskor. A plyba beptett szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetsgnek, akik dntenek a bntetsrl.
Karkassz A gumik egymsra vulkanizlt, fm- s aramidszvetbl ll tehervisel szerkezete. Bels felptse meghatrozza egy gumi menetviselkedst, rugzst, gyorstsi s fkezsi karaktert.
Kavicsgy Durva kaviccsal megtlttt terletek a kanyarok kls vein. Szerepk, hogy a kicssz versenyautkat lelasstsk, megfogjk.
Kifkezs A kanyar eltti fktvon elzzk meg az ellenfelet.
Kiprgsgtl Megakadlyozza a meghajtott kerekek kiprgst, ezltal a hajter akadlytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangszelepek lltsba, a befecskendezsbe, a gyjtsba, illetve a kuplung, a vlt s a differencil vezrlsbe. Rajtnl s csszs kanyaroknl nagyon fontos!
Leszorter Nyom- s szvhats, melyet a szrny- s a padllemez-profilok hoznak ltre. Ez szortja a kocsit az ttesthez.
Limiter Gombnyomsra aktivld rendszer, mely a boxmegllsok alkalmval tartja a boxutca templimitjt. A limiter elveszi a gyjtst max. 5 hengertl, ezrt az autk rekedten szlnak, enyhn rngatnak. zemllapotrl a nyitott tanksapka s a villog hts fny tanskodik.
Mapping Angolul a motorvezrls jelleggrbjt jelenti. Plytl, idjrstl, kvalifikcis, vagy versenybelltsoktl fgg, hogy a benzinbefecskendezs, a keverkarny, a gyjts s a fordulatszmhatr hogyan varildik, ezltal a hajtm milyen er- s nyomatkviszonyokkal dolgozik.
Minimlis tmeg 600 kg, rajtkszen, folyadkokkal s vezetvel egytt. Az FIA az edzseken szrprbaszeren ellenrzi a kocsik tmegt, de a verseny utn minden clba rt aut mrend.
Monocoque Anglo-francia kifejezs, mely az nhord hjszerkezet, egyetlen darabbl ll alkatrszt jelenti, melyben a sofr helyet foglal. A kznyelv koporsnak is nevezi, noha a biztonsgrl szigor tkzsi elrsok gondoskodnak.
Monoposto Olasz sz, jelentse egylses versenyaut, ltalban szabadon ll kerekekkel.
Motor Az F1 elrsai tzhengeres, hrom liter hengerrtartalm, benzinzem erforrsokat specifiklnak. Nem hasznlhatk ovlis dugattyk, s teljestmnynvel knyszerfeltlts (turbo, vagy kompresszor). Nem hasznlhatk mr az egszgkrost, de knny s strapabr berilliumtvzetek sem, amelyek a motor teljestmnyt s lettartamt fokoztk.
Motorhome A versenyzk s csapatvezetk nappali laksaknt, irodjaknt szolgl luxus-lakbuszok, melyek az jsgrk fogadsra, megvendgelsre is szakosodnak.
Nyalka Boxbellsokkor lthat, hogy a ceremnit egy "tbls ember" veznyli. A tbla formja egy nyalkra hasonlt, innen az elnevezs. A nyalkn tallhat utastsok: ell "FK", htul "EGYES FOKOZAT". Nhny pilta szmra feltntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcban elkerljk a sebessgtllpst. A nyalks ember a nyalka felrntsval jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.
Paddock A plya bels, zrt rsze, ahol a csapatok tboroznak. Itt helyezik el a kamionokat s a motorhome-okat is. Sz szerint istllkifutt, nyergelt jelent; pontos magyar defincija nincs.
Paddock Club Exkluzv VIP-rszleg a paddockon kvl (!), ahonnan jl belthat a plya. ltalban specilis tribnn, vagy a boxpletek tetejn kap helyet.
Parc ferm Franciul lezrt rsz/terlet, ahov a verseny utn az autk ellenrzsre begrdlnek. A manipulcik s csalsok kivdsre szolgl terleten nem tartzkodhat senki, mg a piltknak is el kell hagyniuk a parc fermt kiszlls utn. A kifejezs vgn az "" ejtend.
Pedlok A mai F1-es kocsikban csupn gzt s fket tallunk. A legtbb pilta ballal fkez, gy jobbal folyamatosan tud gzt adni.
Penalty Bntets. 2002-tl engedkenyebb, relisabb a szankcik rendszere. A korbbi, tz msodperces n. Stop&Go helyett mr a meglls nlkli, Drive-through bntets is alkalmazhat. A tovbbi idbntetsek a verseny vgn hozzaddnak az sszidhz.
Pit Lane Angolul boxutca.
Pole Position Angolul az els rajthely.
Pushrod Angol mszaki kifejezs, mely a felfggeszts nyomrudas elrendezsre utal. A keresztlengkarokon tlsan thalad rugstagok a kocsicsr fels rszn csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futmvek karbonbl kszlnek, gy merevebbek s knnyebbek az aclnl. A mra mr nagyrszt kihalt pullrod (hzrudas) felfggeszts a rugstagokat V-alakban csatlakoztatja.
Qualifying A szombati zredzs, kvalifikci angol megfelelje. Az elrt kridk alapjn hatrozzk meg a rajtsorrendet.
Rdikapcsolat A versenyz s a csapat lland rdisszekttetsben ll egymssal a verseny s az edzsek ideje alatt. Az ads gyakorta zavart, s nha a piltk, sem "rtik" a csapat egyes utastsait, mikor pldul el kell engedni a csapattrsat.
Rajtlmpa t pros piros fnyforrs gyullad fel egyms utn msodpercenknt, majd elalvsakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzk csak az utols eltti lmpnl emelik a motort startfordulatszmra.
Rajtfellls A kvalifikci eredmnyekppen kialakult vgs rajtsorrend szerint az autk oldalanknt 4 mterrel eltolt pozcibl vgnak neki a tvnak. Egyms mgtti sorakozsi tv: 8 m.
Rajtgp, startautomatika Rajtols eltt a sofrnek nincs sok dolga. Elg meghzni a kuplungkart s megnyomni a rajtgp gombjt. A piros lmpk felgyulladsakor a pilta padlgzt ad (az elektronika nem engedi tlforgatni a motort), majd a zld fny felvillansakor elengedi a kuplungkart. Az aut nllan elvgez egy teljes rajtszekvencit; gyorst, vltogat. Az els fkezs trli a programot.
Rajtszm A csapatoknak prban kiadott szmok, az elz esztend konstruktri sorrendje szerint. A vilgbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencss 13-ast nem adjk ki.
Reverse Htrameneti fokozat, rkverc. Biztonsgi okokbl minden aut rendelkezik R-fokozattal.
Safety Car Biztonsgi aut, mely rajt eltt, illetve veszly esetn felvezeti a meznyt, biztostva a plyt.
Scrutineering Angolul a technikai gptvtel, ellenrzs. Alapkrds: megfelel-e az aut az elrsoknak? Az ellenrzsek az els edzs eltt, az edzsek utn, a kvalifikci kzben s utn, illetve a verseny utn trtnnek.
Sebessgvlt A Formula-1-es autk vltja csaknem teljesen automatizlt. Egyes vltsokkor a kormny mgtti vltkarokat (jobb: flvlts, bal: visszavlts) mkdtetni kell, de a vlt nagyrszt automatikusan vlaszt vltsi szekvencit.
Setup Az autbelltsok sszegz angol fogalma. A kritriumokban szerepel a futm, a szabad magassg s az aerodinamika belltsai, valamint a gumik hangolsa, kivlasztsa.
Shakedown Angolul a versenyaut els tesztje, hogy "sszerzdjon".
Skid block Az aut alatt hosszban vgignyl specilis lemez; extrm kemny mfa. 30 cm szles s 1 cm vastag, a verseny kzben pedig maximum 10 szzalka hasznldhat el.
Sofrcsere Egy versenyhtvge els edzsig az autkat vezet versenyzket meg kell nevezni. Ezutn csak kivteles esetben lehet eltrni (pl. betegsg, edzsen trtnt baleset), de csak a kvalifikci megkezdsig.
Stewards Fggetlen hivatalnokok, akik a verseny felgyeletvel vannak megbzva. k bntetik a csapatokat, s/vagy sofrket, ha technikai kihgst, vagy sportszertlen viselkedst szlelnek.
Szlrnyk A hts szrnyak s a diffzor mgtti, viszonylag szlszegny zna, ahol kisebb a lgellenlls. A hts aut gy nagyobb vgsebessgre tehet szert, de lecskkent aerodinamikai hatsfoka miatt rosszabb a fkhats. A kakastarj alatt mintegy 170 mternyi szlrnyk lehetsges.
Szeleppneumatika Hagyomnyos aclrugk mr alig viselnk el a 18 000-es fordulatszmokat. Ezrt megbzhatbb, tlnyomsos pneumatikus szeleprugk mkdnek a motorban. A srtett levegt palack, vagy a menetszl szolgltatja.
Sznszl, karbon A modern versenyautk legfbb ptanyaga. Poliakrilnitril-szlakat lepedkk sznek, majd 2000 C-on megszenestenek. A lapokat ezutn - klns tekintettel a szlirnyra! - mhsejtszerkezet lapokkal (alumnium, Nomex) felvltva egymsra helyezik, majd 135 C-on egybestik (lsd autoklv). Az gy kszlt szendvics-hjszerkezet rendkvl knny s ers.
Szervkormny 2002-tl nem elektronikus, csupn hidraulikus rendszer engedlyezett.
Szponzor Angolul az anyagiakat biztost reklmpartner, akinek klnfle reklmfelletek llnak rendelkezsre, a versenyautkon, kamionokon, az overallokon s a sisakokon. A fellet nagysga s a csapat/pilta jelentsge hatrozza meg az rat.
Szuperlicensz Formula-1 jogostvny. Megszerzshez elengedhetetlen a szamrltra-versenyeken megszerzett j eredmnyek, s a Formula-1 Komisszi (FIA, csapatok, szponzorok) hozzjrulsa.
Tankols 1994 ta ismt megengedett, st most mr ktelez. Az elrs clja, hogy a nemltez elzseket a boxmegllsok strategizlsval valahogy ptoljk.
Tanksapka A limiter mkdtetsekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedl automatikusan kinylik.
T-Car Tartalkaut angolul. Az edzseken s a warm-up-on korltlanul hasznlhat, de a versenyen csak akkor vethet be, ha azt maximum kt krrel a rajt utn piros zszlval megszaktjk.
Telemetria Rdihullmos adattvitel, mely 2002-tl ismt kt irnyban engedlyezett. Nemcsak az aut kldi jeleit a boxba, hanem a technika kvlrl is befolysolhat. Veszlyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetsg is jelezheti a templimitet a piltnak. A kls kontroll (motorvezrls, differencilllts, keverkkpzs, stb.) egyre n, de a versenyzk nem flnek a tvirnyts F1-tl.
Templimit Sebessghatr a boxutcban. A szabadedzseken s kvalifikcin 60 km/h, warm-up-on s versenyen 80 (Monacban mindig 60). Az autk sebessgt radarral mrik.
Tlkormnyzottsg A kanyarba tl nagy sebessggel rkez, vagy tl hamar kigyorstani akar aut hts kerekeinek vezetereje lecskken/megsemmisl. Ilyenkor az aut "megfarol", kitr a htulja, s a versenyz gyakran megforog. (V.: alulkormnyzottsg.)
Vilgbajnoksg 1950-ben lett hivatalos vilgbajnoksg az 1947-ben alaptott Formula-1. 1958 ta pedig konstruktr-titulusrt is versengenek.
Winglet Kicsi kiegszt szrny(ak) az oldaldobozok tetejn/vgn, melyek a hts kerkrl emelik el a kros rvnyeket.
Yaw Sokszor flrertelmezett sz, mely az aut menetdinamikai viselkedsben, kontrolllt csszsban/sodrdsban a "keresztbefordulsi faktor". Szaknyelven nem lland fordulsi rta. Ha van elegend yaw, az aut dinamikusabban fordul, mint egykedvbb trsai. (ejtsd: j) |