A Forma–1 (rövidítve: F1) az együléses autóversenyek legmagasabb kategóriája. Több állomásból, Grand Prixből (Nagydíjból) álló versenysorozat, melyeket erre a célra kialakított zárt, szilárd burkolatú pályákon rendeznek. Ennek eredményeképpen évente két világbajnokot avatnak, egy egyénit, és egy konstruktőrit (csapatvilágbajnokság). Az autók a versenyek alatt gyakran elérik a 300 km/h sebességet a 750 lóerős, több mint 19 000 másodpercenkénti fordulatra képes V8-as 2,4 literes motorok segítségével.
Előzmények:
Év |
Események |
1894 |
Első verseny Franciaországban |
1906 |
Első Francia Nagydíj; nyertese Szisz Ferenc, a Renault magyar származású versenyzője. |
1921 |
Első Olasz Nagydíj |
1922 |
A 2 literes határ bevezetése az első nemzetközileg érvényes szabály |
1925 |
Első Belga Nagydíj |
1926 |
Lökettérfogat csökkentése 1,5 literre. Első Brit és Német Nagydíj |
1928 |
Nincs felső lökettérfogat-határ |
1929 |
Első Monacói Nagydíj |
1934 |
Kocsik megengedett legnagyobb súlya 750 kg |
1934-39 |
A Mercedes-Benz és az Auto Union dominál |
1938 |
Dick Seaman megnyeri a Német Nagydíjat |
1945 |
Háború utáni első verseny |
1946 |
Nemzetközi irányító testületek Fédération International de I'Automobile néven egyesülnek |
1947 |
Újráélesztések évében az Alfa Romeo dominál |
1948 |
Bevezetik az új Formula 1-et: sűrítővel (kompresszorral) 1,5 liter, anélkül 4,5 liter a felső határ. Megjelenik a Maserati és az új Ferrari márka. Achille Varzi meghal a Svájci Nagydíjon. Sikerei ellenére az Alfa gazdasági okokból kiszáll. |
1949 |
Juan Manuel Fangio európai debütálása. Bemutatják a balsorsra ítélt BRM V16-os kocsit. | |